Blogs • 2 januari 2018

Help! Mijn kind klimt in hoge bomen

Onze pedagoog Jessica Linting vertelt:

“Avontuurlijke kinderen, rennend en klimmend in de speeltuin. Duwend, gooiend met takken en klimmend aan de zijkant van de glijbaan omhoog. Van de trapleuning afglijdend en rollend en stoeiend gaan ze door de kamer en lijken soms de risico’s niet te zien. Ouders houden hun hart vast en roepen veelvuldig “Pas op, niet te hoog!”, “kijk uit” en “niet doen”. Verbaasd kijken de kinderen op uit hun spel of gaan geheel in hun eigen wereld door zonder zich iets aan te trekken van wat de volwassene roept. Herkenbaar toch?

Grenzen verleggen 

Je wilt als ouder je kind beschermen tegen pijn en tegelijkertijd ervoor zorgen dat jouw kind zich op allerlei manieren kan ontwikkelen. Hoe kun je er voor zorgen dat dit elkaar niet bijt? Hoe zorg je ervoor dat kinderen risico’s in leren schatten, hun grens leren kennen en die tegelijkertijd steeds weer verleggen?

De peuter of kleuter die zonder mama naar de speeltuin wil gaan of het schoolkind dat via de lantaarnpaal boven op de schuur klimt. Ieder kind zal zijn eigen grenzen verleggen en ieder kind is daarin anders. Waar het ene kind zonder angst de hoogste boom in klimt, staat de ander angstig naar boven te staren. Ook elke ouder is anders en reageert anders. Als ouder weet jij het beste wat jouw kind kan dus luister naar je eigen gevoel wanneer je beslist of iets wel of niet kan.

De 10-secondenregel 

Ben je geneigd te snel “stop” of “kijk uit” te roepen wanneer je kind iets spannends of nieuws doet? Denk dan eens aan de 10-secondenregel. Door 10 seconden te wachten voordat je roept en bij jezelf na te gaan wat er precies gebeurt en wat de risico’s daarvan zijn, maak je een overwogen beslissing. Natuurlijk grijp je wel in als je het risico te groot vindt, maar in veel gevallen blijkt het risico best aanvaardbaar.

Denk samen na over de risico’s

Wanneer je wel ingrijpt, kun je je kind leren waarom iets gevaarlijk is en kun je samen een oplossing bedenken om de situatie veiliger te maken. Bij het klimmen in bomen kun je bijvoorbeeld als tip geven dat je kind met haar gezicht naar de stam moet klimmen en niet op dode takken moet gaan staan.

Als ouder kun je juist aanmoedigen dat een kind zijn grenzen verlegt. Ga eens naar het bos, koop gereedschap en laat het zagen en timmeren. Klim zelf eens in een boom, speel samen darts met echte dartpijlen of bedenk samen een snelheidswedstrijd op de fiets.

Tips

Naast dat je je kind aanmoedigt een grens te verleggen, kun je de risico’s beperken. Tips:

  • Zorg dat je kind zich veilig voelt in de buurt. Durft hij ergens aan te bellen als er iets gebeurt en jij bent er niet bij?
  • Laat je kind elke keer iets meer doen. Je kind kan zo zijn verantwoordelijkheid en zelfstandigheid leren verdienen.
  • Maak alleen afspraken waar je kind zich aan kan houden. Als hij nog geen klok kan kijken, spreek dan bijvoorbeeld af dat hij naar huis komt als het licht van de lantaarnpalen aangaat.
  • Maak afspraken met andere ouders/begeleiders (sportclub, BSO). Wie let er op de kinderen, wat mag wel, wat mag niet en zijn er specifieke aandachtspunten (bijvoorbeeld in geval van kinderen met een beperking).

Wil je meer weten? Kijk eens op www.risicovol-spelen.nl Daar vind je voorbeelden, tips en trucs.”

Bron: www.risicovol-spelen.nl

Delen