Blog • 19 november 2020

Ieder kind wil ruimte om zich te ontwikkelen, ook tijdens corona.

Voetbal zonder wedstrijden en verjaardagen zonder familie. Niet alleen jouw leven is op dit moment anders dan verwacht maar ook het leven van je kind staat op zijn kop. Hieronder lees je tips hoe je kind in een tijd waar allerlei restricties gelden, toch zijn eigen inbreng heeft.

Juist in deze corona-tijd denk ik daarom dat we aandacht moeten hebben voor dit gevoel van ‘er wordt over mij beslist, ik heb niets in te brengen’.

Ieder kind wil zelf doen, zelf ontdekken, zelf fouten maken en vooral zichzelf zijn. Overleggen, compromissen sluiten en beslissingen nemen horen daar naarmate een kind ouder wordt steeds meer bij. Dat zorgt ervoor dat een kind zich gewaardeerd voelt, zelfverzekerd en trots is als iets lukt. Het tegenovergestelde is ook waar. Als een kind geen ruimte krijgt om ergens invloed op te hebben, om mee te kunnen praten en te beslissen, leidt dat er soms toe dat een kind zich terugtrekt in zijn eigen wereld en niet meer het gevoel heeft ertoe te doen.

Tips. Wat kun je doen?

Of je nou wel of niet achter de maatregelen staat maakt voor de volgende tips niet uit. Maar acceptatie en begrip van de maatregelen maakt wel dat het makkelijker is om positief op zoek te gaan naar oplossingen en invloed.

  • Veel oudere kinderen kijken naar het (jeugd)journaal en de persconferenties van de minister-president. Dit kan zorgen voor begrip voor de maatregelen en voor de manier waarop de beslissingen worden gemaakt. Deze persconferenties en journaals kunnen ook best lastig te volgen zijn en zitten boordevol informatie. Kijk ze daarom samen en leg in je eigen woorden uit waarom beslissingen gemaakt zijn en wat de maatregelen voor jou kind en gezin betekenen.
  • Vragen naar de gevoelens van je kind kan het gevoel al een stuk minder groots maken. Denk eraan dat je het kind serieus neemt: dus praat zonder het probleem of gevoel weg te wuiven of voor hem op te lossen.
  • Probeer je kind ook nu invloed te geven. Je kind kan er niet voor zorgen dat de voetbalwedstrijd wel weer doorgaat of dat alle visite op de verjaardag weer kan komen. Maar waar kan hij wel invloed op hebben? Wat wil hij dit weekend doen, welke mogelijkheden ziet hij ondanks de maatregelen?

Zo kun je in deze tijd waarin ingrijpende beslissingen genomen worden zonder gesprek toch ruimte blijven geven voor de dialoog en je kind ondersteunen in zijn identiteitsontwikkeling.

Jessica Linting
Pedagoog

Delen