Veel gestelde vragen

Klantenservice

Veelgestelde vragen

  • Welke kinderopvangvormen vallen onder de Wet Kinderopvang?De wet geldt alleen voor formele opvang, geregistreerd bij het Landelijk Register Kinderopvang:
  • Kinderdagopvang voor kinderen van nul tot vier jaar;
  • Peuteropvang voor twee- tot vierjarigen;
  • Buitenschoolse opvang voor basisschoolkinderen (incl. voorschoolse opvang en vakantieopvang);
  • Gastouderopvang via een gastouderbureau.N.B. Tussenschoolse opvang (‘overblijf’) valt niet onder deze wetgeving en geeft dus geen recht op Kinderopvangtoeslag.

 

  • Hoe weet ik als ouder of een locatie of gastouder is geregistreerd?
    Alle locaties, het gastouderbureau en alle gastouders van Junis staan geregistreerd in het Landelijk Register Kinderopvang en Peuterspeelzalen (LRKP).

 

  • Hoe kan ik uitrekenen hoeveel de kinderopvang / BSO mij gaat kosten?
    Op onze website vind je de tarievencalculator. Als je deze volledig invult krijg je te zien wat jullie bruto betalen zijn en wat jullie nettokosten zijn na verrekening van de kinderopvangtoeslag.

 

  • Kan ik een keer op een locatie komen kijken?
    Jazeker. Je kunt een rondleiding aanvragen op www.drieballonnen.nl. Wij nemen dan zo snel mogelijk contact met je op om de afspraak in te plannen.

 

  • Hoe kan ik mijn kind inschrijven bij De Drie Ballonnen?
    Je kunt je kind direct inschrijven via het ouderportaal op www.drieballonnen.nl. Op de homepage vind je de groene button ‘inschrijven’. Op de locatiepagina’s is deze button oranje. Wij nemen daarna zo snel mogelijk contact met je op om de mogelijkheden te bespreken.

 

  • Ik heb snel opvang nodig, wat kan ik het beste doen?
    Als je op korte termijn opvang nodig hebt, raden we je aan je kind direct in ons ouderportaal in te schrijven via onze website. In het ouderportaal kun je concreet je opvangvraag ingeven. Als je snel opvang nodig hebt, raden we je aan om na je aanvraag in ons ouderportaal, te bellen met onze afdeling Planning via 079-7600202. Dan kunnen wij samen bekijken welke mogelijkheden er voor jouw kind zijn.

 

  • Vanaf wanneer kan ik mijn kind inschrijven voor het kinderdagverblijf?
    Je kunt je kind inschrijven voor het kinderdagverblijf zodra de verwachte geboortedatum bekend is. De medewerkers van de afdeling Planning nemen dan contact met je op om de mogelijkheden voor je zoon of dochter te bespreken. Plaatsing kan ingaan bij de leeftijd van 6 weken.

 

  • Vanaf wanneer kan ik mijn kind inschrijven voor buitenschoolse opvang?
    Je kunt je kind inschrijven voor de buitenschoolse opvang vanaf de tweede verjaardag van het kind.

 

  • Geldt bij het inschrijven ‘wie het eerst komt, wie het eerst maalt’?
    Ja, wij behandelen de aanvragen op volgorde van binnenkomst.

 

  • Als ik vroegtijdig inschrijf, is er dan altijd meteen plaats voor mijn kind?
    Dat kan verschillen per locatie. De meest favoriete opvangdagen zijn maandag, dinsdag en donderdag. De medewerkers van de afdeling Planning informeren je graag over de opvangmogelijkheden op de locatie van jouw keuze.

 

  • Hoe lang duurt het voordat ik een contract krijg nadat ik mijn kind heb ingeschreven?
    We streven ernaar je binnen een week een contract toe te sturen. Mochten wij geen plaatsingsmogelijkheden hebben op de gewenste dagen of locatie dan nemen wij contact met je op om andere opties te bespreken.

 

  • Moet ik het contract printen, tekenen en opsturen?
    Nee, bij de Drie Ballonnen verloopt alles digitaal via je ouderportaal. Alles wat je aanvraagt of wijzigt via het ouderportaal, dient gelijk als digitale handtekening.

 

  • Loopt kinderdagopvang automatisch over in buitenschoolse opvang?
    Nee, de plaatsing van je kind voor kinderdagopvang loopt tot de vierde verjaardag van je kind. Vanaf de tweede verjaardag kun je je kind inschrijven voor buitenschoolse opvang.

 

  • Ik neem voor mijn schoolgaande kinderen alleen vakantieopvang af. Heb ik dan ook recht op kinderopvangtoeslag?
    Jazeker. Bij het afnemen van een vakantiekaart, ontvang je een maandelijkse facturatie en ontvang je ook maandelijkse uitbetaling van de kinderopvangtoeslag.Neem je incidenteel vakantieopvang af (bijvoorbeeld als je per vakantie bekijkt op welke dagen je opvang nodig hebt), dan ontvang je voor deze dagen een factuur en vraag je hiermee de toeslag aan. Je kunt ook een schatting maken aan het begin van het jaar en hier maandelijkse toeslag over aanvragen. Let op! In verband met de toeslag is het belangrijk dat de werkelijke afname niet veel afwijkt van deze schatting.

 

  • Kom ik in aanmerking voor een tegemoetkoming van de belasting als ik onbetaald werk verricht (bijvoorbeeld als vrijwilliger)?
    Nee, helaas niet. Je hebt alleen recht op kinderopvangtoeslag als je betaald werkt verricht, een opleiding volgt of een traject volgt om de kans op werk te vergroten. Je vindt alle voorwaarden op de website van de belastingdienst.

 

  • Is er een wachtlijst?
    Om teleurstellingen te voorkomen, is het belangrijk dat je je kind zo snel mogelijk inschrijft. Je kunt dit online doen via de het ouderportaal op onze website. Bij vragen kun je bellen met de afdeling Planning, 079-7600202.

 

  • Waar kan ik de gegevens vinden die ik nodig heb voor de Belastingdienst?
    Ga in het ouderportaal naar “contracten” en klik op je huidige contract. Vervolgens zie je staan “maak download link”. Als je hierop klikt, komt het contract in beeld als PDF bestand. Onderaan de PDF vind je alle gegevens die je nodig hebt voor het aanvragen van je kinderopvangtoeslag zoals aantal uren, uurprijs en LRK nummer.

 

  • Hoe gaan de kinderen van school naar de BSO?
    Bij de basisscholen die op loopafstand van de buitenschoolse opvang liggen, komen de pedagogisch medewerkers de kinderen lopend of met een busje van school halen. Het is belangrijk dat de leerkracht van je kind ervan op de hoogte is op welke manier jouw kind naar de BSO gaat. Samen zorgen we er dan voor dat alle kinderen veilig aankomen bij de buitenschoolse opvang.

 

Ouderportaal

  • Hoe kan ik een wijziging aanvragen?
    Je kunt een wijziging aanvragen via het ouderportaal op onze website. Klik achter elkaar op “contracten”, “huidige contract”, “wijzig contract”. Samen kijken we vervolgens naar de mogelijkheden, rekening houdend met beschikbaarheid en eventuele opzegtermijnen.

 

  • Wat is de opzegtermijn?
    De opzegtermijn bij onze kinderdagverblijven, BSO’s en Peuterspeelzalen is één maand. Je kunt de kinderopvang elke dag van de maand opzeggen.

 

  • Hoe kan ik zien hoeveel saldo ik nog heb op mijn vakantiekaart?
    Ga in het ouderportaal naar ‘Planning’. Dan klik je op een willekeurige dag in de vakantie. Met de groene knop kies je voor de optie ‘Doorgeven’. In het schermpje dat verschijnt zie je bovenaan de ingangsdatum en de einddatum van de vakantiekaart. Daaronder staat hoeveel saldo er verbruikt is en hoeveel er nog over is.

 

  • Hoe kan ik mijn contract wijzigen?
    In het ouderportaal ga je naar ‘contracten’. Klik op je huidige contract. Met de groene knop kies je voor de optie ‘wijzigen’. Je kunt aanvinken wat je wilt wijzigen. Geef ook in het opmerkingenveld nog even duidelijk aan wat je precies wilt wijzigen.

 

  • Kunnen zowel mijn partner als ik inloggegevens krijgen voor het ouderportaal?
    Nee. Aan het ouderportaal kan slechts één gebruiker gekoppeld worden.

 

  • Hoe kan ik mijn rekeningnummer of e-mailadres wijzigen? Want dit lukt niet via het ouderportaal.
    Je kunt de nieuwe gegevens mailen naar planning@drieballonnen.nl . Overige gegevens kun je zelf wijzigen in je ouderportaal.

 

  • Hoe kan ik een broertje/zusje inschrijven?
    In het ouderportaal ga je links bovenin naar de drie streepjes. Klik op ‘familie’. Kies vervolgens met de groene knop voor de optie ‘broertje/zusje toevoegen’.

 

  • Hoe kan ik een ruildag voor mijn kind invoeren of een incidentele opvangdag aanvragen?
    In het ouderportaal ga je naar ‘planning’. Met de groene knop kies je voor de optie ‘ruilen aanvragen’ of ‘incidentele opvang’.

 

  • Hoe kan ik mijn kind opgeven voor de vakantieopvang?
    Ga in het ouderportaal naar ‘planning’. Klik op een dag in de vakantie waarvoor je je kind wilt opgeven. Met de groene knop kies je voor de optie ‘doorgeven’ en vervolgens klik je onderaan op ‘opslaan’. Wil je meerdere dagen doorgeven, dan kun je rechts bovenin de bulkmodus inschakelen. Er verschijnen nu vakjes die je kunt aanvinken. Vervolgens klik je op ‘doorgeven’.

 

  • Hoe kan ik mijn kind ziek melden/afmelden/vakantie inplannen?
    In het ouderportaal ga je naar ‘planning’. Met de groene knop kies je voor ‘ziek melden’ of ‘afwezig melden’ of ‘vakantie inplannen’. Let op: Vakantie inplannen betekent doorgeven wanneer je kind op vakantie is en niet naar de opvang komt.

 

  • Hoe kan ik mijn kind opgeven voor een studiedag?
    In het ouderportaal ga je naar ‘planning’. Je klikt op de dag van de studiedag. Hier klik je de tijd aan van de hele dag. Als je kind al gebruik maakt van de reguliere BSO op de dag van de studiedag dan staat die tijd al op groen gekleurd. Klik dan alsnog het vakje van de hele dag aan. Je krijgt alleen een factuur over de extra uren die je afneemt. De reguliere BSO afname krijg je zoals elke maand in je maandfactuur.

 

  • Als de dag op groen staat, mag mijn kind dan komen?
    Ja, groen betekent akkoord. Als de dag op grijs staat of op grijs/wit gestreept dan is de aanvraag nog in behandeling en dan kun je je kind niet naar het KDV of BSO brengen. Zodra de dag op groen staat, kan je kind op die dag naar ons KDV of BSO komen.

 

 

 

Over ons

Samen spelen, samen groeien

Wanneer je jouw gezin en werk wilt combineren, is het prettig als je kunt vertrouwen op goede kinderopvang. Onze medewerkers hebben aandacht voor ieder kind, zodat het zichzelf en de wereld spelenderwijs kan ontdekken.

  • Altijd een locatie bij jou in de buurt
  • Sterke pedagogische aanpak
  • Ouders waarderen ons met een 8,1!
Contact

Wil je nog iets weten? Vraag het ons gerust!

We bespreken jullie wensen en kijken samen naar de mogelijkheden die het best bij jullie gezin passen.